קודם כל נעשה סדר, מה זה בכלל עוגיות, AKA Cookies?
עוגיות הן קוד קטן קטנטן שאנחנו שותלים באתר שלנו ועוזר לנו לנטר את הפעילות באתר, ואת המבקרים בו. זה מאפשר למקד את הקידומים שלנו עם מודעות מותאמות אישית על סמך תחומי העניין והיסטוריית הגלישה של המשתמשים. כל הקמפיינים שלנו כמעט למעשה מתבססים על השימוש בעוגיות – כל מה שקשור ברמרקטינג, שהוא נתח משמעותי מפעילות הפרסום של כל מערך שיווקי, בין אם ללקוחות שרכשו בעבר, או כאלו שרק התעניינו וצריכים להבשיל, רמרקטינג הוא מרכיב קריטי.
מה ההשלכות של הדבר הזה?
- טרגוט פחות מדויק: טרגוט מבוסס תחומי עניין יהיה על תקן חי-מת. בלי היכולת לאסוף דאטה מהפיקסלים שלנו מטא וחברותיה עיוורות ולא יוכלו לחבר בין תחומי עניין למשתמשים בפלטפורמה. מה שהופך את מיקוד המודעות לפחות יעיל.
- פגיעה בביצועי הקמפיינים: המודעות שלנו ככל הנראה יגיעו לפחות משתמשים רלוונטיים, וכל השינוי הזה יוביל לירידה בביצועים, אחוזי המרה נמוכים יותר ולפגיעה בהחזר על ההשקעה (ROI).
- צורך בשיטות חדשות: אנחנו כמפרסמים נהיה חייבים להסתגל לשינוי ולהפרד משיטות טרגוט ומדידה מסורתיות, ולהחליף אותם בפתרונות חדשים וידידותיים לפרטיות.
מה עושים בתכלס?
מה שאנחנו צריכות לעשות נחלק לכמה חלקים:
- שימוש בנתוני צד ראשון: תתחילו לעשות שימוש באיסוף נתונים שמבוסס על ״צד ראשון״, זאת אומרת, מאוחסן באתר שלכן ולא אצל ספק חיצוני, זה כולל גם את הנתונים של המדיות (מטא ושות׳) וגם איסוף של טלפונים ומיילים מהמשתמשים שלכן.
- אופטימיזציה של המדידה: נוודא שמערכות המדידה שלנו מוטמעות כראוי, ומנטרות את הפעילות בצורה שתאפשר לנו להסתמך פחות על מעקב אחר משתמשים בודדים ויותר על ניתוח מצטבר של הגולשים אתרים ואפליקציות.
- טרגוט מבוסס תוכן: טרגוט בקמפיינים על סמך התוכן של דף האינטרנט שבו המשתמש נמצא, ולא על היסטוריית הגלישה האישית שלו. זה לא מתאפשר בכל פלטפרומות המדיה, אלא בעיקר בגוגל, ועדיין מהווה כלי משמעותי שיכול לעזור להגיע לתוצאות יפות (גם בלי קשר לפרידה מעוגיות)
- אלטרנטיבות לאיסוף מידע: ישנן מגוון מערכות שמציעות פתרונות שעוקפים את כל הנושא של פיקסל, מתפעלות את הקידום עבורכן בעזרת אוטומציות, לרבות מה שנוגע למעקב.
- שקיפות: היו שקופים עם הלקוחות שלכם לגבי ההשפעה של ביטול קובצי cookie והדגישו את המאמצים שלכם להסתגל לפתרונות תוך שמירה על פרטיותם.
- הסכמה לאיסוף מידע: רלוונטי לכולם, אבל במיוחד למי שמפרסם באיחוד האירופי, גוגל תתעדף מעכשיו אתרים שבהם טפסי הסכמה לשמירה על פרטיות שמוגדרים כראוי, כולל אפשרות בחירה של המשתמש לגבי סוג הנתונים שיאספו עליו.
- שימוש בכלים שגוגל מספקת לפתרון: גוגל מספקת שלל כלים להתמודד עם הנושא הזה, בין היתר השקה של הכלי לשיתוף קהלים בין אנליטיקס 4, וכל מיני עדכונים נוספים שיוצאים כל הזמן. שווה לעקוב אחרי הפרסומים של גוגל ולעשות שימוש בכלים שהיא מאפשרת לנו.
מה שמעניין בתכלס – מה זה לעזזל אומר נתוני צד ראשון ואיך אוספים אותם?
נתוני צד ראשון נחלק לשניים: נתונים ישירים מהמשתמשים שלכן, מיילים, טלפונים, כתובת וכו׳, ומצד שני, נתונים שמקושרים לחשבונות המדיה שלכן בפלטפורמות כמו מטא, גוגל, לינקדאין וכל יתר החברים שמוכרים לנו פרסומות.
איך נאסוף דאטה ישירה מהלקוחות
- נבקש בנימוס: נשלח ניוזלטר ונזמין משתמשים להרשם אליו. זה יכול לכלול גם מגנט לידים או תכנים ייחודיים לנרשמים.
- נחוד חידה: נייצר באתר שלנו סקרים וחידונים שעל מנת לקבל את התשובות אליהם יש להזין כתובת מייל/טלפון.
- החמישיה הסודית: נזמין מבקרים לפתוח חשבון משתמש באתר כדי להינות מהטבות או נוחות שימוש משופרת.
- מנשמע: הטרנד החם של השנה הוא לא סתם ׳קהילות׳ וואטסאפ. נציע למשתמשים לצרוך את התוכן שלנו בקבוצת וואטסאפ, וכך נוכל לאסוף דאטה של מספרי ניידים של הלקוחות שלנו.
שימו לב: היו תמיד שקופים ובקשו הסכמה לפני איסוף נתונים. חשוב לוודא שהלקוחות שלך יודעים כיצד תשתמש במידע שלהם וכיצד הוא מועיל להם.
שימו לב 2: איסוף מידע אין משמעו שניתן לשלוח דיוורים/סמסים/הודעות למי שיש לנו את המיילים והטלפונים שלהם, אלא אישרו מפורשות. בדאטה הזו נוכל לעשות שימוש רק לטובת טרגוט במערכות המדיה או ניהול לקוחות ב-CRM.
רגע, ומה עם פלטפורמות המדיה שהן לא גוגל?
הפרידה מעוגיות צד שלישי ישפיע באופן משמעותי על הפעילות במטא, וכל המערכות שמתבססות על איסוף נתונים באמצעות פיקסל.
- קהלים מותאמים אישית לאתר: אלה עשויים להיות פחות יעילים בגלל זמינות נתונים מוגבלת.
- מעקב המרות: מדידה מדויקת של המרות בנקודות מגע שונות עשויה להפוך למאתגרת יותר.
- רמרקטינג של מסעות פרסום: רמרקטינג של משתמשים באתרים יהיה פחות אפשרי.
איך מי שמקדמת בפייסבוק יכולה להתמודד עם עולם ללא עוגיות?
לא סתם מטא דוחפים את כולנו כבר תקופה לעשות שימוש ב- CAPI, כי זו התשובה. באמצעות ה-CAPI אנחנו מעבירים את אחסון המידע של המשתמשים לשרת שלנו, ובכך הופכים את הדאטה לסוג של צד ראשון, מה שצפוי לפתור את הבעיה.
אם עוד לא עשית את המעבר מפיקסל ל-CAPI בחשבונות הלקוחות שלך – זה הזמן. זה תהליך שנשמע מאיים אבל בפועל לא מאוד מסובך. אם את לא בטוחה איך עושים את זה, נשמח לעשות את זה עבורך, ובקרוב יעלה המדריך שכתבנו על הטמעת CAPI של מטא לספריה שלנו.
בקיצור, הפרידה מעוגיות היא האנליטיקס 4 של 2024, או ה-IOS 14, וצפויה להביא איתה הרבה שינויים באופן המדידה של השיווק שלנו, באופן שאנחנו מתנהלים מול דאטה וסביר שגם ירידה מסוימת בביצועים. אבל עם הכנה נכונה ועבודה מסודרת נעבור גם את זה.
שאלות ותשובות בנושא
זה השם שגוגל נתנו לפרויקט שבו נערכים שינויים רבים בהגדרות המעקב והשמירה על הפרטיות של משתמשים. הפרידה מקוקיז היא חלק אחד בתוך המהלך הרחב יותר של זה.
זה כבר התחיל. 1% מהקוקיז הקיימים כיום כבר לא פעילים, וזה ילך ויתרחב בחודשים הקרובים עד שיגיע לכולם.
גוגל מנסה לעמוד בתקנות פרטיות מחמירות, וצופה שיהפכו לעוד יותר מחמירות, במיוחד באיחוד האירופי. זו הדרך שלהם להקדים תרופה למכה (שחלקה כבר פה)
פלטפורמות פרסום כמו לינקדאין, טוויטר, טיקטוק ועוד לאט לאט מבינות את הצורך לאפשר חיבור API למפרסמים, בדיוק בגלל הנושא הזה. ברוב הפלטפורמות כבר קיימים חיבורים כאלו, לאו דווקא הכי מהודקים ונוחים בעולם, אבל קיימים. נשמח לענות על שאלות בנושא אם נתקלתם בבעיה בחיבור כזה – וכמובן עובדות על מדריך לספריה שלנו.