כן, 2024 עוד רגע פה, וכמו כל שנה, התנהגות הצרכנים והדרכים בהן הם מתחברים למותגים עוברות שינויים שלנו כמפרסמים חשוב להכיר ולדעת. ממותגים מסורתיים ועד לתכנים ויזואליים בתוך סביבת הדיגיטל, האופן בו אנחנו רואים, מבינים ומתחברים למותגים נמצא בשינוי מתמיד. הרשת כמובן התמלאה בשלל דוחות תחזית של מה צופה לנו השנה הקרובה, בטכנולוגיה, בחיים, בפרסום ובמדיה. אספתי את התובנות הכי מעניינות וסיכמתי אותן כדי שלא תצטרכו לקרוא את כל השטויות שנכתבו, ותוכלו לקרוא במקום זה רק את השטויות שאני כתבתי.
לא עוד רכישות על פי מותג, יותר רכישות על פי זהות
מתי בפעם האחרונה ראית סרט? יותר ויותר אנשים בעשור האחרון הפסיקו לצפות בסרטים, בטח שבקולנוע, ובמקום זה צופים בנטפליקס.
בעבר היינו מתייחסים לכך שמותג צריך 11 נקודות מפגש עם הלקוח אונליין, עד שהוא מגיע להמרה, היום נקודות המפגש האלו הן רבות יותר מבעבר, והיום הן מבוססות קודם כל על אינטראקציה בינאישית של אדם-לאדם.
מותגים חייבים לזכור השנה יותר מתמיד שהמוצר והמסרים השיווקיים צריכים להתאים לזהות של הלקוחות שלהם, נישות הופכות יותר ויותר נישתיות ואם בעבר היינו יכולים להגדיר קהל יעד כ״טבעונים״ היום הקטגוריה הזו נחלקת ל״טבעונים מטעמי מוסר״, ״טבעונים מטעמי בריאות״, ״טבעונים במזון״ או ״טבעונים בכל מוצרי הצריכה״, לצורך הדוגמה.
המגמה של השנים האחרונות תמשיך ותגבר השנה, מותגים יצטרכו לגרום לאנשים לרצות את המוצרים שלהם בגלל הזהות, הדעות ומה שהם מייצגים. כמו חולצת נירוונה של מילניאל שרוצה להרגיש בניינטיז אפילו שאין לו מושג מי זה קורט קוביין, זה קצת עצוב אבל מוכר.
מוצרים ממותגים בקלאסיקות מצויירות
שמת לב שלאחרונה סנופי קופץ לנו הרבה בפיד? זה רק ילך ויגבר. מעבר למרצ׳ הקבוע וקולקציית הפיג׳מות האינסופית של דיסני (היוש דלתא) אנחנו צפויים לראות בשנה הקרובה עוד ועוד מותגים שמאמצים גיבורים מצויירים כחלק משיתופי פעולה.
לדמויות מצוירות, במיוחד הקלאסיות שבהן, יש זהות מאוד ברורה שנשמרה לאורך זמן, זה מתחבר לנקודה הקודמת שציינתי, וזה גורם למותגים לרצות לשתף פעולה עם דמויות כמו רחוב שומשום, סנופי, ועוד סדרות עבר שעולות מן האוב (אם תהיה קולקציית טאו-טאו אני קונה את כולה!).
שיתופי הפעולה האלו ממש לא רק במוצרים לילדים, אלא יופיעו במוצרים למבוגרים (יחסית) ולעיצוב הבית. ככה זה טרנדים.
עוד אנשים יספרו לנו מה הם חושבים על מצב החסה בשטחים
זה מורגש במיוחד בחסות המלחמה, אבל זה טרנד שקורה באופן כללי – עוד ועוד קריאייטורים שמה שהם עושים זה לספר לנו מה הם חושבים על כל מיני דברים. כולם סטוריטלרס וכולם רוצים שנכיר את נקודת המבט המאוד מאוד ייחודית שלהם על החיים, על המלחמה, על הקולקציה האחרונה של בלנסיאגה או על איגוד העובדים של סטארבקס.
הטרנד הזה הוא כזה שאחרי שסרטון דעה אחד זוכה להצלחה, אנשים מצפים לשמוע מה היוצר חושב על הנושא החם הבא, וככה מתחיל לנו כדור שלג של סרטונים של פתיתי שלג.
ובעוד שנדמה שהדעה שלי בנושא דיי ברורה, יותר ויותר מותגים פונים למביעי דעה מקצועיים שכאלו לשיתופי פעולה, תחת פעילות משפיענים, והאמת – עד כה נראה שזה פועל לטובתם. לפחות כל עוד זה נעשה נכון.
השאלה האם לאור כך שכרגע נראה שכולם מספרים לנו מה הם חושבים על הכל, האם נראה יותר או פחות שיתופי פעולה של מותגים עם ״משפיענים״ מהסוג הזה? נחכה ונראה.
בני 30+? תתכוננו להרגיש זקנה
אחד הטרנדים שחד משמעית כבר פה הוא ׳נוסטלגיה׳ של שנות ה-90 וה-2000 המוקדמות. מסיבה לא ברורה, דור Z פתחו אובססיה לטרנדים שהיו לנו בתיכון, החל ממכנסי פדלפון (ציפי תחזרי, בעצם לא), ועד שרשראות קולר מחוט גומי מוזר, את יודעת למה אני מתכוונת.
מותגים מבינים שהנוסטלגיה הזו והגעגוע לתקופה שלפני שבכלל נולדו, בשילוב עם הגעגוע של אלו שכבר קיבלו מכות בביצפר בשלב הזה, מייצרת קהל יעד רחב ששווה לייצר עבורו פריטי מותאמים ואפשר להרגיש את זה כבר עכשיו בחנויות. הטרנד הזה רק יתרחב ויגדל, בין באופנה, לצעצועי ׳וינטג׳ ועד לקווים עיצוביים בדיגיטל.
חיפוש ויזואלי מבוסס AI
טוב, להגיד שבינה תהיה טרנד ב-2024 זה קצת כמו להגיד שמעיל יהיה טרנדי החורף, זה צפוי ומתבקש. אבל מעבר למגמה הכללית אחד הדברים שמותגים יותר ויותר מכווינים אליהם הוא השימוש בחיפוש ויזואלי שמבוסס בינה. החל מלהשתמש בכלים הקיימים שלהם כדי שימצאו אותם במנועי חיפוש, וגם פלטפורמות כמו פינטרסט, ודרך השיטה החדשה לאתר מיקרו-משפיענים: למצוא תוכן משפיענים קיימים שעושה שימוש במותג, לבחור את מה שמוצא חן בעינהם ולהציע שת״פ לאותו משתמש. השיטה הזו מאפשרת למותגים לפנות לקהל יותר ממוקד, יותר מקומי ויותר מדבר את הזהות של קהל היעד שלו, והנה חזרנו לנקודה הראשונה.
דעיכה בשימוש בתמונות AI מפונפנות
תוכן מפונפן הוא כבר לא המלך. תוכן אותנטי ואמיתי הוא מה שגורם לאנשים להזדהות, להתחבר למותג ולרצות שיהיה חלק מהזהות שלהם. אם בשנה האחרונה ראינו שלל יצירות בינה מלאכותית מוגזמות ומפונפנות בכל מיני ערוצי מדיה, בשנה הקרובה משתמשים ממצים את התופעה ורוצים לראות דברים ״רגילים״. זאת אומרת, מזויפים במידה כמו שהיו לפני הבינה. העיצוב יהיה צריך להיות פחות עתידני, פחות ניאוני, יותר מציאותי.
סטוריטלינג ברבאק
עד היום ראינו את הסטוריטלינג כמשהו ששמור לפייסבוק ואינסטגרם, ועכשיו גם טיקטוק רוצה להכנס למשחק הזה. יותר סרטונים ארוכים יהיו זמינים בטיקטוק, כמובן כדי להשאיר את המשתמשים יותר זמן באפליקציה. היא כבר לא אפליקציית הטרנדים–סרטון–של-5-שניות–זוז, אלא מקור לצריכת תוכן שלא נופל מיתר פלטפורמות המדיה. לא סתם מעניין וגם מטריד הנתון שלפיו 43% ממשתמשי טיקטוק משתמשים בפלטפורמה כמקור העיקרי שלהם לצריכת חדשות. זה ילך ויתרחב לתחומים נוספים ותכנים ארוכים ומעמיקים יותר.
מותו של ה- SEO
סתם, הוא לא מת, הוא רק עובר טרנספורמציה להיות הרבה יותר מכוון תוכן ממה שהיה עד היום, זו השמועה לפחות לפי גרטנר. הצפי הוא שהתנועה האורגנית לאתרים תקטן ב-50% ככל שמנועי החיפוש והרגלי השימוש של המשתמשים יהיו יותר ויותר מבוססי AI, בראשם השינוי הצפוי בגוגל והמעבר ל– SGE שמציג את המידע למשתמשים כבר בעמוד תוצאות החיפוש וחוסך להם את הקליק הנכסף לאתרים שלנו. כדי שהאתר שלנו יופיע בתוצאות האורגניות באופן בולט הוא יהיה צריך לתת מענה מדויק ורחב לנושאים שמעניינים את קהל היעד שלנו, ורלוונטיות תהיה הפרמטר המרכזי שקובע כמה חשיפה נקבל.
המוזר הוא הנורמלי החדש
לפחות בכל מה שקשור ללהיות ויראלי, יותר ויותר יוצרים וגם משתמשים ״רגילים״ מייצרים תכנים שאין דרך להגדיר אותם חוץ ממשונים, כדי להתבלט ולהפוך לזכירים. יש לנו בפיד הרבה יותר נונסנס, הרבה יותר דברים שנועדו למשוך תשומת לב בצורה חריגה, ועושה רושם שאלו הדברים שבאמת עובדים – מה שגורם לעוד ועוד יוצרי תוכן לחקות ולהקצין אותם. הקונספט של דיסרפטיב הוא כבר לא רק בקמפיינים של מותגים אלא התנהגות נפוצה בסושייאל. מה שמעלה את השאלה – האם הכל דיסרפטיב אולי שום דבר לא דיסרפטיב?
בקיצור, גם השנה הולך להיות פה מעניין. 2023 השתנתה באופן מסחרר, ובזמן שבישראל כבר חודשיים אוקטובר, בשאר העולם הטרנדים ממשיכים להתפתח ולהשתנות, נראה שזה מה שעומד לקרות גם השנה.
אם כל זה לא הספיק לך ובכל זאת בא לך לקרוא תחזיות של עוד כמה אתרים.
הנה לינקים לתחזיות שמהן קיבלתי את התובנות:
שאלות ותשובות בנושא
אני לא מאמינה ששאלה כזו בכלל יכולה להשאל, אבל הנה הבהרה למי שנולדו אחרי 1990: